Ayurveda- ritmes van de natuur

Gepubliceerd op 17 januari 2021 om 09:24

Verbondenheid 

Volgens Ayurveda komen alle ziekten en verstoringen in de wortel voort uit de geest. Een onevenwichtige geest heeft de neiging te leven met een zekere mate van ' onwetendheid '.  Geen domheid, maar meer een verwijdering van wat wijsheid is met betrekking tot de universele wetten van de natuur.

We zijn in deze tijd merendeel afhankelijk geworden van een uitgebreid farmalogisch systeem om gezondheid te handhaven. Nu raken we meer verwijderd van onze natuur.

Ayurveda onderkent dit- evenals andere natuurgeneeskundige systemen- maar maakt binnen dit gegeven nog steeds zoveel mogelijk gebruik van de natuur. En dit begint met leefstijl. Dit betekent gebruik maken van natuurlijk ritmes, tijden en cycli van de nstuur, zodat ons organisme ook op een natuurlijke wijze door onze omgeving ondersteund kan worden. We zijn tenslotte onderdeel van de natuur en onze omgeving. En één van die punten van ' wijsheid' is dat alles met elkaar verbonden is en dat alles elkaar beïnvloedt. Soms is dat iets wat we te makkelijk vergeten.

Yoga betekent verbinding en wijst in die zin ook op die verbondenheid met alles en van alles. Niet alleen hier op Aarde zelf, maar ook wat betreft andere niveaus van zijn.

Zo hebben ook de planeten een verbinding met ons bestaan. De maan beïnvloedt ons leven bijvoorbeeld al duidelijk. Ook andere planeten hebben zo hun invloed.  Ook hier zijn we niet altijd bewust van maar wel steeds meer. Zo heeft ieder van de zeven belangrijkste planeten een verbinding met één van de zeven dagen van de week. In Ayurveda is één  van die planeten weer verbonden met één van onze zeven weefsels. (Dhatu's) in ons lichaam en die zijn op hun beurt weer verbonden met de drie Dosha's.  

Regelmaat en Routine 

Het Dosha Vata is binnen de Ayurveda de Dosha die de meeste ziekte creëert. Dit door dat de Vata verbonden is met de geest en ook vlucht en onregelmatig is. Regelmaat en routine aanbrengen in je dag is dus een goede remedie. Ayurveda werkt vanouds met veel richtlijnen aangaande de dagelijkse routine. Die zijn afgestemd op de ritmen van de natuur en de omgeving en op de basisconstitutie van het individu. Sommige richtlijnen gelden voor iedereen omdat de Vata dominant is in ieders leven. Andere zijn afgestemd voor een bepaald type.

Routine en regelmaat is dus binnen Ayurveda nog een heel aparte tak. Dit wordt aangeduid met de term  Dinacharya . Ook yoga kent een vergelijkbare dagelijkse routine die wel vaak strikter is. Ayurveda kijkt naar iedereen als individu en dus andere andere aanpak. Yoga kijkt dan vooral naar de type mens die zich onthouden heeft en in algemeen over goede gezondheid en agni beschikt.

Tenslote waren leefomgeving en omstandigheden in de tijd dat veel Ayurvedische richtlijnen tot stand zijn gekomen anders dan onze.

De vragen die je dus in deze tijd kunt stellen zijn:

  • wat was de kern van vele van die richtlijnen?
  • Hoe kunnen we dat vertalen naar iets wat in ons leven nuttig en toepasbaar kan zijn?
  • En hoe kunnen we dergelijke routine en leefstijl ook daadwerkelijk op een nuttige en effectieve wijze in ons leven inpassen?

Tijden 

  • 2-6 uur : Vata -opstaan en meditatie 
  • 6-10 uur: Kapha -lichaamsbeweging en ontbijt
  • 10-14 uur Pitta- werken en middageten
  • 14-18 uur: Vata- tijd voor afbouw van werk en meditatie 
  • 18- 22 uur: Kapha- tijd voor avondmaal, wandeling,  ontspannen, seks
  • 22- 2 uur: Pitta- slapen, voor innerlijke reiniging

Natuurlijk is dit niet strikt afhankelijk van de zon, seizoen en plaats.

Ideale ochtendroutine:

Deze routine is niet bedoeld om rigide te zijn maar om je het beste af te stemmen op de universele energieën die je ondersteunen. Als je bijvoorbeeld lang uitslaapt en opstaat in een Kapha tijd kun je moeilijk op gang komen omdat dit type is van de rust en stilstand. Je kan dan veel vermoeider zijn dan heel vroeg op staan. Beter functioneren leidt tot meer geluk en levenskwaliteit. Maar ook hier is goed te kijken wat iemand nodig heeft in de ochtend. Dit varieert tot een wat rustigere tot intensieve beweging.

  • 6 uur opstaan
  • Glas warm water drinken
  • Naar de wc gaan en je blaas en darmen legen
  • Tanden poetsen en je tong schrapen
  • Met water/olie gorgelen ,eventueel op sesamzaadjes kauwen 
  • Masseer je gehele lichaam met milde Ayurvedische kruidenolie of sesamolie 
  • 10- 20 min rustige lichaamsbeweging, 
  • Kapha intenser bewegen zoals; boksen ,pilates,  yoga
  • Neem warme of koele douche,  afhankelijk van je type en seizoen 
  • Kleed je met schone, natuurlijke kleding
  • Gebruik eventueel natuurlijke ,etherische oliën die passen bij het seizoen en bij je basisconstitutie 
  • Doe een rustige yogasessie, beginnend met de zonnegroet en gevolgd door assana's, passend bij je basisconstitutie.
  • Beoefen ademtechnieken die tot yogaoefeningen behoren
  • Sluit yoga of ademtecniek af met de Shavasana-houding. Ontspan liggend op de rug met de handen langs het lichaam.
  • Neem tijd voor meditatie of gebed of een intentie van de dag
  • Maak je klaar voor het ontbijt


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.